Systemy przyzywowe (przywoławcze) dla szpitali to specjalistyczne urządzenia służące do szybkiego wezwania personelu medycznego przez pacjenta lub pracownika w sytuacjach wymagających natychmiastowej interwencji.
1. Co to są systemy przyzywowe?
To systemy elektroniczne pozwalające pacjentom, personelem medycznym lub odwiedzającym na natychmiastowy kontakt z personelem.
Mogą być stacjonarne (przy łóżku pacjenta) lub mobilne (przyciski przenośne, opaski).
Często integrują sygnały dźwiękowe, świetlne i powiadomienia elektroniczne (np. na monitorach pielęgniarskich, smartfony lub centrale w szpitalu).
2. Do czego służą systemy przyzywowe?
Wezwanie pomocy medycznej w nagłych przypadkach – np. upadek pacjenta, nagłe pogorszenie stanu zdrowia.
Kontakt pacjenta z personelem pielęgniarskim – wzywanie pielęgniarki lub asysty w czasie zabiegu lub opieki.
Zarządzanie personelem szpitalnym – ułatwiają szybkie reagowanie na potrzeby pacjentów i priorytetyzację zadań.
Poprawa bezpieczeństwa pacjenta i efektywności pracy personelu – skracają czas reakcji na wezwania.
3. Elementy systemów przyzywowych
Przyciski przyłóżkowe lub przenośne – pozwalają pacjentowi lub pracownikowi wezwać pomoc.
Panele pielęgniarskie / centrale – odbierają sygnały przywołania i przekazują je do odpowiedniego personelu.
Sygnalizacja świetlna i dźwiękowa – informuje o wezwaniach w salach, korytarzach lub na stanowisku pielęgniarskim.
Integracja z systemem informatycznym szpitala – umożliwia monitorowanie zgłoszeń, czasów reakcji i lokalizacji wezwania.
4. Rodzaje systemów przyzywowych
Przewodowe – instalowane przy łóżkach i w salach, połączone kablem z centralą.
Bezprzewodowe (radiowe lub Wi-Fi) – mobilne przyciski i odbiorniki, łatwe w instalacji i modernizacji.
Systemy zintegrowane z IT szpitala – powiadomienia wysyłane do komputerów, tabletów lub smartfonów personelu.
Specjalistyczne dla oddziałów intensywnej terapii i bloków operacyjnych – szybkie sygnały alarmowe z dodatkową funkcją priorytetu.
5. Zalety systemów przyzywowych
Szybka reakcja personelu – zwiększa bezpieczeństwo pacjentów.
Poprawa organizacji pracy – personel wie, które wezwania są pilne.
Łatwość użycia – przyciski są proste, intuicyjne i dostępne dla pacjentów w każdym wieku.
Możliwość integracji z innymi systemami – np. monitorowaniem pacjenta, systemami alarmowymi, monitorami pielęgniarskimi.